joi, 10 aprilie 2014

JOCUL MEDIEVAL ÎNTRE COMUNICARE ȘI INTERACȚIUNE


CONCURS MEDIEVAL LA CETATEA DE SCAUN A SUCEVEI


               Vorbind despre Școala altfel, părerile sunt destul de împărțite. În ceea ce privește profesorul ... ei bine, el se simte oarecum în nesiguranță pentru că a trebuit să iasă din sfera lui de confort … catedra. Astfel va găsi suficiente motive să-ți demonstreze că, „săptămâna altfel” nu e altceva decât o pierdere de timp și e ineficientă. Dacă stai de vorbă elevii, ei bine, lucrurile se schimbă la 180°. El e acum liber! Liber să facă ceva ce-i place, liber să vorbească chiar și neîntrebat, liber să se miște liber ...

            Totuși, astăzi vreau să vorbesc despre o școală cu adevărat altfel. Este vorba despre Școala Gimnazială Ipotești. O școală în care atât profesorii cât și elevii au decis să facă ceva altfel dar care să-i implice pe toți de la grădiniță până la clasa a VIII-a. Dacă veți spune că a fost ușor, vă înșelați …dar, cu siguranță, a fost și deosebit și frumos.  
       Uneori vorbim prea mult iar vorbele noastre rămân în aer. Astfel am decis să vorbim mai puțin și să acționăm.
            Să demonstrăm ce înseamnă sportul, ce înseamnă sa fii „eco” ce înseamnă să fii fair-play, ce înseamnă să respecți regulile de circulație. Am trecut la fapte și ne-am pus pe pedalat, îmbinând astfel sportul cu sănătatea și cu o viață curată, lipsită de poluare. Parteneri în această cursă au fost și polițiștii din comună care „ne-au deschis drumul” și au vegheat ca nimic rău să nu se întâmple.
            Odată ajunși la Cetatea de Scaun a Moldovei, am pătruns într-o altă lume. O lume plină de istorie, o lume cu domnitori și cavaleri curajoși, o lume a jocurilor și competițiilor medievale, o lume în care domnul profesor de istorie Marcel Gabriel CATRINAR a fost ghid și a însuflețit momentul prin comunicare și bună veselie. Și pentru că de cele mai multe ori o imagine înseamnă o mie de cuvinte, ce rost mai are să vă spun cum a fost. Mai bine priviți singuri …(fotografii).
          











                Săptămâna altfel e o șansă de a ne reîntoarce în copilărie, la vârsta fericită și lipsită de griji a lui Creangă, e o șansă ca elevii să devină dascăli iar pentru noi profesorii e o șansă de a ne deschide sufletele și de a învăța să zâmbim și să ne jucăm din nou.



            Am asistat la jocuri interactive cu tente medievale, în care fiecare copil a învățat din tainele petrecerilor strămoșilor.
            O relaxare a luptătorilor viteji după marile bătălii, care în unele clipe de răgaz găseau timp și pentru bucurie și distracție. Astfel, în timpul concursului medieval desfășurat la Cetatea de Scaun (Muzeul Satului Bucovinean) ne-am bucurat, împreună cu elevii și profesorii, de unele probe sportive memorabile, cum ar fi: săritura cu sacul, trasul de sfoară, dansul medieval și mimarea unui personaj istoric.
            Îmbrăcați în costume medievale elevii au simțit atmosfera de demult, a înaintașilor lor, pătrunzând în psihologia personajului respectiv și dedicând-se cu totul momentului.
            A fost într-adevăr o probă a întoarcerii în timp, o experiență a istoriei și ceea ce a reprezentat pentru acest neam jertfa și bucuria. Deci, a fost o zi altfel, o săptămână altfel, o școală altfel și nu în cele din urmă o comunicare altfel. Ne-am bucurat de acest proiect datorită colaborării Muzeului Bucovinei. 








Numele și adresa unității de învățământ aplicante: ȘCOALA GIMNAZIALĂ IPOTEȘTI
STR. BISERICII, NR.605, IPOTEȘTI, SUCEAVA
Nivelul/nivelurile de învățământ: PREȘCOLAR, PRIMAR, GIMNAZIU
Numărul elevilor din școală: 598
Numărul cadrelor didactice din școală: 40
Coordonatorul activităţii: 
PROF. DR.CATRINAR MARCEL – profesor de istorie
Date contact: str. Muncii, nr. 3, Bloc 93, Scara A, Etaj 1, Ap. 23, Suceava
Nr. tel. 0757122026

1.       Titlul activității: “Jocul medieval între comunicare și interacțiune” – concurs medieval la Cetatea de Scaun a Sucevei
2.       Domeniul în care se încadrează: cultural
3.       Scopul activităţii: realizarea în comun a unor activităţi cultural-educative, în vederea atragerii elevilor spre monumentele istorice, stimularea creativităţii şi cunoaşterea unui nou limbaj de comunicare – jocul.
4.       Obiectivele educaţionale ale activităţii:

-          Cunoaşterea unor jocuri specifice epocii, a monumentelor istorice şi a muzeelor din zonă;
-          Implicarea elevilor în derularea unor jocuri medievale;
-          Utilizarea altor surse de comunicare decât cele folosite în şcoală;
-          Conştientizarea tradiţiilor bucovinene prin vizitarea Muzeului Satului Bucovinean.
  1. Elevi participanţi: 570 participanţi;  95% din participanţii grupului ţintă;
  2. Durata şi locul participării: 8 aprilie, interval orar 10-16, Interiorul Muzeului Satului Bucovinean;
  3. Descrierea activităţii:
Deplasarea de la Şcoala Gimnazială Ipotești la Cetatea de Scaun s-a realizat cu bicicletele, elevii fiind însoțiți de un echipaj de Poliție, cadre didactice (16 profesori) şi 42 de părinţi. Odată ajunşi la Cetatea de Scaun a Sucevei, am pătruns într-o altă lume, o lume plină de istorie, o lume cu domnitori şi cavaleri curajoşi, o lume a jocurilor şi competiţiilor medievale. Concursul medieval  a debutat cu alegerea concurenţilor, echiparea cu costume medievale, organizatorul însuşi fiind îmbrăcat în costum de boier moldovean. Probele de concurs au fost: dansul medieval, tras de funie, săritura cu sacul, mimarea unui personaj istoric, iar materialele folosite au fost: costume medievale, staţie de amplificare, biciclete, saci, funie, potcoave, diplome. Juriul a fost format din reprezentanți ai Muzeului de Istorie, Suceava, cadre didactice şi directorul uniţăţii şcolare. Ne-au susţinut în desfăşurarea activităţii instituţiile partenere: Muzeul Satului Bucovinean, Muzeul Bucovinei – Secția de istorie şi Poliția Comunei Ipotești.           
                                  
8.       Descrierea rezultatele obţinute în urma activităţii:
Am asistat la jocuri interactive cu tente medievale, în care fiecare copil a învăţat din tainele petrecerilor înaintaşilor. Prin această activitate am demonstrat ce înseamnă sportul, ce înseamnă să fii „eco”, să fii fair-play, ce înseamnă să respecţi regulile de circulaţie. Elevii au conştientizat ce înseamnă comunicarea prin jocul medieval.

9.        Elevii, profesorii, părinţii şi-au manifestat dorinţa de continuare a acestei activităţi. 
Modalități de continuare a activității.
Atât elevii, părinţii, cât şi cadre didactice au văzut în acest concurs o mai bună cunoaştere a trecutului, datorită organizării acestuia într-un mediu specific medieval. Aceştia şi-au manifestat dorinţa organizării pe viitor a concursului, solicitând mai multe probe şi implicarea mai multor unităţi şcolare din judeţ. Această dorinţă poate fi concretizată datorită parteneriatului cu Muzeul Bucovinei care, în fiecare an, organizează Festivalul de Artă Medievală Ştefan cel Mare” în cadrul căruia se regăsesc mai multe activităţi: Descoperiţi comoara, Cancelaria domnească, Zodiacul Medieval, Supravieţuitorii cetăţii.

10.   Motivaţia activităţii ,argumente ale cadrelor didactice, ale elevilor, ale părinţilor.
Toate cadrele didactice, elevii şi părinţii care au participat la această manifestare au considerat activitatea “Jocul medieval între comunicare și interacțiune” – concurs medieval la Cetatea de Scaun a Sucevei, ca fiind unicată în cadrul şcolilor. În acelaşi timp activitatea a fost apreciată ca având un puternic impact cultural-educativ şi sportiv.
D-l muzeograf, Aurel Prepeliuc, din cadrul Muzeului Etnografic, partener în cadrul proiectului a susţinut desfăşurarea concursului făcând următoarea apreciere: “A fost un moment memorabil pentru noi cei care am găzduit acest eveniment, fiind unul dintre cel mai reuşit, care s-a desfăşurat la Muzeul Satului.

        Premii obținute:

 Premiul I: Stan Ionuț și Rusu Luiza
                Dura Eduard și Bobu Andreea

Premiul II: Nicolaiciuc Alex și Aramescu Mădălina
                 Hladiuc Ciprian și Airinei Miruna

Premiul III: Maximiuc Ciprian și Hreniuc Denisa
                  Tcaciuc Ștefan și Hostiuc Ana

Mențiuni:  Istrate Andrei și Hreceniuc Izabela
                Hreniuc Lucian și Struț Alexandra
                Anton Andrei și Timoficiuc Roxana
Diploma concursului


http://sae.edu.ro/2014/votare/votes/reportbycategory




5 comentarii:

  1. E de apreciat felul in care ati ales sa expuneti elevii istoriei Sucevei. Cu siguranta si pentru ei a fost mult mai interesant sa inteleaga prin joc, si nu doar prin lectiile de istorie, cum arata viata in interiorul unei curti domnesti medievale. Ma indoiesc ca elevii vor uita aceasta experienta prea curand, nu doar datorita lucrurilor pe care le-au invatat, ci si datorita faptului ca au avut ocazia sa interactioneze inafara salilor de curs.

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe data de 8 aprilie , la Cetatea de Scaun a Sucevei , s-a organizat un concurs medieval în cadrul săptămânii " Școala altfel " , la care au participat 10 perechi de elevi din clasele a VII a și a VIII a.
    Fetele erau îmbrăcate în rochii lungi , albe care înfățișau frumoasele domnițe din secolul al XIV- lea , iar partenerii lor , în funcție de zona geografică aveau costume de boieri din Moldova sau de duci .
    Atât costumele lor cât și melodiile de fundal te induceau într-o lume de poveste , te purtau pe aripile eternității spre trecut și te învăluiau în ecoul timpului.
    Din punctul meu de vedere , acest concurs ne-a dezvăluit o altă față a istoriei , în care oamenii petreceau , dansau și participau la diferite jocuri care le antrenau spiritul de competiție . A scos la iveală dorințele noastre ascunse , visele și idealurile , care zăceau ascunse în sufletele fiecăruia .

    RăspundețiȘtergere
  3. Concursul Medieval

    În " Săptămâna altfel " am fost în plimbare până la Cetatea de Scaun a Sucevei . Acolo s-a organizat un concurs medieval . Concursul nu a fost unul foarte dificil toți concurenții au primit câte un costum unul mai frumos ca celalalt .
    Deasemenea si organizatorul care era profesorul de istorie a primit o îmbrăcăminte foarte eleganta . Concursul a avut patru probe cu zece perechi o fată și un băiat , și au fost aproape toți premiați . Totul a fost organizat minunat , fiecare lucru la locul lui .
    Prima proba a fost săritura cu sacul pe scena unde s-a ținut concursul , iar cine ajungea primul la partea cealaltă a scenei , câștiga proba și primea zece puncte .
    Cel mai mult mi-a plăcut proba a 3-a , deoarece trebuia sa dansam cu partenerii , arata minunat cum toți dansam și muzica aleasa era una potrivita , chiar dacă nu știam sa dansam tot improvizam și ieșea ceva frumos . La sfârșit s-au acordat premiile după punctaj și apoi încet-încet ne-am îndreptat spre casă .
    A fost o zi minunată , foarte distractivă și am dori sa se mai repete .

    RăspundețiȘtergere
  4. Mângâiați de razele sensibile ale soarelui, în ziua de 8 aprilie elevii școlii noastre au pornit cu bicicletele sau rolele într-o scurtă drumeție la Cetatea de Scaun a Sucevei. Drumul, fiind liber datorită ajutorului din partea politiei, am ajuns fără nici un incident la destinație. Ajunși acolo ne-am îndreptat spre Muzeul Satului unde am fost surprinsa sa aflu ca va avea loc un concurs medieval. Elevii din clasa a VIII-a și a VII-a au fost chemați pentru a participa. Printre aceștia se aflau și colegi de ai mei. Aceștia au fost îmbrăcați în haine medievale frumos croite și s-au pregătit pentru a concura. După momente hazlii, pline de râsete colorate, a fost anunțată premiera. Cele zece perechi formate dintr-un băiat și o fata au fost felicitate în special pentru proba 3, în care aceștia trebuiau sa danseze fiind acompaniați de o melodie medievala. Premiile au fost primite cu zâmbetul pe buze și încet-încet elevii au plecat având în inima o vie amintire a ceea ce înseamna: "ISTORIA MEDIEVALA"

    RăspundețiȘtergere
  5. A fost un joc foarte atractiv şi interesant ! Mi-a plăcut foarte mult această activitate, şi m-ai ales proba de tras cu funia. Chiar dacă s-a lasat puţin cu nişte trânte, mici căzături, totul a fost extraordinar. Aş dori să se mai repete acea zi !

    RăspundețiȘtergere